TOPlist
25. 10. 2020
Domů / Finance a legislativa / EET 2020 se nakonec odsouvá. Jeho princip se nicméně nemění. Přečtěte si, o co jde.

EET 2020 se nakonec odsouvá. Jeho princip se nicméně nemění. Přečtěte si, o co jde.

Již několik let víří vody české ekonomiky vlny takzvané EET. 2020 – tento rok měl být rokem příchodu dalších dvou z nich, tedy již v pořadí třetí a čtvrté. Následkem epidemie koronaviru bylo ale rozhodnuto o jejich odložení – nicméně ne nadlouho. S příchodem roku 2021 už by měly obě vlny (de facto sloučeny v jednu) definitivně vejít v platnost. Následující článek se pokusí tuto problematiku přiblížit těm, kteří dosud netuší, o co přesně půjde.

EET 2020, respektive 2021 – oč vlastně běží?

Takzvaná elektronická evidence tržeb se vztahuje na podnikatele, kteří od svých zákazníků berou peníze v hotovosti. O každé takové tržbě musí prostřednictvím speciální EET pokladny online zpravit finanční úřad a následně vystavit zákazníkovi účtenku obsahující údaje, které mu z finančního úřadu obratem dorazí zpátky.

Koho se tato povinnost týká?

Momentálně, tedy před zahájením další vlny EET, se touto povinností musí zaobírat restauratéři, provozovatelé ubytovacích zařízení a také malo- a velkoobchodníci. Nehledě na způsob uplatňování výdajů i na to, zda jsou či nejsou plátci DPH.

S nástupem dalšího roku se bude EET týkat i většiny dalších podnikatelů, kteří v rámci svých tržeb přijímají hotovost. Počet výjimek z tohoto pravidla bude jen velmi omezený – EET řešit nemusí například provozovatelé sociálních služeb, někteří zdravotně postižení podnikatelé, nebo třeba prodejci kaprů v týdenním předvánočním období.

Dále se samozřejmě netýká všech těch podnikatelů, kteří platby přijímají výhradně kartou či bankovním převodem.

Co je třeba zařídit před začátkem příštího roku?

Především je nutné se k elektronické evidenci tržeb zaregistrovat. Přečtěte si tento článek, abyste byli v tomto směru více v obraze, co se EET registrace týče. V zásadě jde pouze o získání autentizačních údajů k sekci EET na daňovém portálu, následné registraci provozovny a vygenerování certifikátu, který bude sloužit k vaší identifikaci.

Dále se neobejdete bez EET pokladny. Ta přitom nemusí být vyloženě fyzickým nástrojem – často její funkce může zastat i aplikace Leeto a podobný software. Samozřejmě že větší podniky, kde se denně míhají stovky zákazníků, se pravděpodobně neobejdou bez kasy větších rozměrů. Další prodejci, přijímající platby smíšeně, tj. v hotovosti i kartou, pak zase pravděpodobně sáhnou po terminálu, který jim umožní jak přijímat platby kartou, tak evidovat tržby v hotovosti.

Zjednodušený a offline režim

EET se neobejde bez připojení k internetu. V případech, kdy je ale pro daného podnikatele velice obtížné či přímo nemožné se k internetu připojit, může využít takzvaně zjednodušeného režimu. V něm vedete tržby offline, přičemž do 5 dnů od jejich uskutečnění zašlete příslušené údaje vašemu správci daně.

Kompletně offline režim je při splnění určitých podmínek také možný. Nesmíte ale:

  • být plátcem DPH
  • zaměstnávat více než dva zaměstnance
  • v rámci vašich tržeb přesahovat částku 600 000 korun za poslední 4 kalendářní čtvrtletí

Při offline režimu vydáváte zákazníkům předtištěné účtenky vydané finančním úřadem, bez nutnosti řešit cokoliv elektronicky. Po skončení každého čtvrtletí pak finančnímu úřadu oznámíte prostřednictvím tiskopisu údaje o tržbách.

Nesnažte se EET šidit, pokuty mohou být devastující

Až půlmilionová pokuta hrozí těm, kteří by se své tržby snažili neevidovat nebo zákazníkům nevystavovali účtenky. Částkou 50 000 pak může být pokutováno nevyvěšení řádného oznámení, že tržby elektronicky evidujete.

Kontrola může přijít v kteroukoliv dobu a spoléhat na to, že vám se vyhne, není právě dvakrát moudré – raději veškeré náležitosti týkající se EET splňte!

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn. Vyžadované pole jsou označené *

*

Scroll To Top