TOPlist
20. 05. 2024
Domů / Inspirace a trendy / Bitvu se světelným smogem vyhrajete díky kvalitnímu stínění oken

Bitvu se světelným smogem vyhrajete díky kvalitnímu stínění oken

Crr, crr,“ nepřítel budík vás vyhání z postele. „Zase vstávat,“ řeknete si naštvaně. Možná ale nejste tak dobře vyspalí, jak byste mohli být. K dobrému spánku je třeba zajistit kvalitní podmínky, a to se bohužel vždy nepodaří. Máte-li na oknech staré a špatně fungující rolety či žaluzie, nebo dokonce nemáte vůbec žádné, pravděpodobně vás obtěžuje světelný smog zvenčí. Může být doslova zhoubou pro vaše zdraví.

romandesign121486_homeslide734x416

Omezte rušivé prvky ve své ložnici

Odborníci se shodují na tom, že ke kvalitnímu spánku je třeba mít dobře vyvětranou nepříliš vytopenou místnost. Mnoho tepla nesvědčí usínání a dobrému spaní. To ale zdaleka nestačí. Do ložnice by neměly mít přístup žádné elektronické předměty jako televizor, mobil, notebook, PC, tablet.. Jde o rušivé prvky, které brání spánku, jejich modré světlo nabourává lidský biorytmus. Měly by tedy zůstat v obývacím pokoji či pracovně. Do místnosti, kde se spí, patří maximálně zajímavá knížka, z níž před usnutím přečtete pár stránek nebo uklidňující relaxační hudba. Stejně tak bychom ale měli jíst nejpozději dvě hodiny před usnutím, nepít krátce před spaním kávu či alkohol. Dát si příjemnou sprchu či koupel. Zásady zdravého spánku ale tvoří i další faktory.

Jak zahnat agresivní paprsky světla?

Velmi často do oken svítí světla pouličních lamp nebo dokonce barevných reklam. Když bydlíte někde v centru města, jsou o to intenzivnější a agresivnější. Neony svítí červeně, žlutě, modře, zeleně. Obtěžují i v noci, kdy chcete spát. Lákají nové zákazníky do obchodů, nočních podniků, jenže také ruší váš spánek. Proto je nutné věnovat kvalitnímu zatemnění oken stejnou péči, jako větrání v místnosti, výběru zdravotní matrace a dobré postele nebo zklidňujícím rituálům před spaním. Firma VELUX nabízí různé typy zatemnění. Máte-li rádi naprostou tmu, můžete sáhnout po zcela zatemňujících roletách. Dokážou zahnat agresivní paprsky světla a vy se budete moci klidu vyspat, i když máte poblíž vašich oken silné zdroje světla. Uvidíte, že se správně zvolené zatemnění pozitivně projeví na kvalitě vašeho spánku.

Problémy se spánkem trpí až 40 % lidí

Rozhodně byste nad kvalitou spánku neměli mávnout rukou a považovat ji za něco nepodstatného. Pokud vás nespavost trápí jenom krátkou dobu, možná ještě plně nechápete její význam. Jakmile se z ní ale stane dlouhodobější problém, pochopíte, jak moc důležitý pro vás je noční odpočinek. Pravda je podle odborníků na spánkovou deprivaci bohužel taková, že potížemi se spánkem trpí minimálně 40 % lidí. Tedy bez deseti procent celá polovina. Jedná se o špatné usínání, noční probouzení, nespavost. V případě, že se vám špatně usíná kvůli tomu, že máte před okny bytu osvětlení, stížnosti nepomohou. Důležité je snažit se tento rušivý zdroje nočního světelného smogu kvalitně odstínit. Ještě důležitější je stínění oken k dětských pokojích. Musíte se postarat o zdravý spánek svých potomků, jeho nedostatek se jinak hned projeví na jejich zdravotním stavu.

Promyslete si své požadavky

Když zatemnění vybíráte, je také důležité velice pečlivě si promyslet svoje požadavky. Vhodnými roletami můžete omezit tepelné ztráty v místnosti, markýzami zase omezíte přehřívání. U rolet do dětských pokojů je například samozřejmostí, že neobsahují žádné nebezpečné látky a mohou dokonce obsahovat originální obrázkové motivy. Díky tomu se vašemu potomstvu bude usínat velice příjemně. Zamezí průniku měsíčního světla i jiných světelných zdrojů. Kromě toho je možné zvolit třeba zastiňovací rolety pro průnik tlumeného světla, nebo římské rolety umožňující regulaci průniku světla. Záleží jenom na vás a vašich požadavcích.

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn. Vyžadované pole jsou označené *

*

Scroll To Top