TOPlist
30. 05. 2017
Domů / Finance a legislativa / Změna trvalého bydliště – jak na to?

Změna trvalého bydliště – jak na to?

Ohodnoťte tento článek
foto: OBI

foto: OBI

Staré známé přísloví říká, že je lepší vyhořet, než se stěhovat. Stěhování sebou totiž přináší řadu komplikací a omezení, kterým se jednoduše nevyhnete. Kromě samotného složitého přesunu vybavení vás přitom čeká i papírování a vyřizování na úřadech, a to kvůli změně trvalého bydliště. Aby se ale jednání s úřady neproměnilo v noční můru, máme pro vás několik tipů.

Pokud se rozhodnete pro stěhování, pravděpodobně vás nemine vyřizování změny trvalého bydliště. Stejně jako každé jiné vyřizování na úřadech, bude nejspíš znamenat fronty, vyplňování formulářů a předkládání všemožných dokladů, případně vracení se pro ně domů či jinam. Co všechno tedy budete pro přihlášení trvalého bydliště potřebovat, a jak si vyřizování zjednodušit?

Vyhněte se čekání

S úřady jsou neodmyslitelně spjaty obvykle dlouhé fronty, proto nečekejte, že si změnu bydliště vyřídíte o pauze na oběd. Jen na přepážce strávíte několik dlouhých minut, nemluvě pak o každém žadateli stojícím před vámi.

Problém s frontami řada lidí řeší čerpáním dovolené, kdy si pak na úřadě můžete s klidem posedět a trpělivě vyčkat. Bohužel, pro daný rok budete mít zase o den volna méně. Moderní doba ale nabízí i chytřejší řešení – většina úřadů dnes nabízí možnost takzvané „objednávky na úřad“. Konkrétně prostřednictvím elektronického objednávacího systému si můžete z pohodlí domova od počítače sjednat schůzku na úřadě na vybranou hodinu. Jednoduše vyberete úkon, který chcete řešit (v tomto případě se jedná o „Evidenci obyvatel – přihlášení k pobytu“), vyberete si datum a čas, a v ten pak přijdete na obecní úřad v místě nového trvalého pobytu a celou frontu můžete předběhnout.

Mějte připraveno, co jen půjde

Pokud už jste si dohodli termín schůzky, nebo si vyhradili dostatečný čas na pochůzky na úřadě, je čas připravit veškeré potřebné dokumenty. Úsměv na tváři a prosba o změnu bydliště totiž nestačí, naopak, pokud vám bude chybět sebemenší drobnost, úředníci vás nekompromisně odmítnou.

Před vstupem do čekárny příslušné přepážky se proto ujistěte, zda máte sebou občanský průkaz a také doklad opravňující vás užívat byt nebo dům. Takovýmto dokumentem může být výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, anebo třeba úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu – pokud nemovitost nevlastníte.

Na úřadě pak budete muset vyplnit a podepsat přihlašovací lístek k trvalému pobytu, který je k dispozici na každé ohlašovně (na obecním úřadu). Ze zákona je možné používat pouze originální tiskopis, proto s vyplňováním budete muset počkat až k přepážce. Pokud vás zajímá, jak formulář vypadá, a co všechno v něm budete muset uvést, můžete si ale prohlédnout alespoň vzor.

Dále mějte v peněžence nachystáno padesát korun, což se správní poplatek za ohlášení změny místa trvalého pobytu.

Papíry vyplněny, co dál?

Pokud jste absolvovali schůzku na obecním úřadě, a úřednice úspěšně vaši žádost o změnu pobytu přijala, v momentě kdy opouštíte dveře úřadu, už máte oficiálně nové bydliště. V evidenci obyvatel je údaj o změně okamžitě zanesen. Vy teď ale budete potřebovat ještě nový občanský průkaz. Ten starý vám totiž úřednice znehodnotila ustřižením rohu. K získání nového budete muset vyplnit formulář „Žádost o občanský průkaz“ a poskytnout u příslušné přepážky obecního úřadu úřednici ještě průkazovou fotografii. Žádost si přitom již můžete předem vyplnit, a to buď prostřednictvím tištěného formuláře z úřadu, nebo vytištěním vlastního, ze stránek Ministerstva vnitra. Je ale potřeba vytisknout formulář barevně.

Na vyhotovení vašeho nového dokladu má úřad ze zákona 30 dní, do té doby vám alespoň poskytne potvrzení o změně trvalého pobytu, kterým se přechodně budete prokazovat. Vše je přitom bezplatné. Jakmile bude nový doklad hotový, stačí si jej na úřadě vyzvednout.

Změnu bydliště nezapomeňte hlásit

Nezapomeňte však, že kromě samotného vyřízení změny bydliště bude potřeba ji také nahlásit na další potřebná místa. Těmi může být například vaše zdravotní pojišťovna, lékaři, zaměstnavatel či škola, telefonní operátor, banka, pošta, ale možná také správa sociálního zabezpečení, živnostenský úřad či úřad práce, dopravní inspektorát, nebo jiný úřad. Pokud jste řidiči, budete potřebovat také nový řidičský průkaz. Běhání po úřadech vám tedy ještě nekončí, mnohdy je ale možné ohlášení změny pobytu nahlásit z domu, po telefonu, e-mailem, nebo doporučeným dopisem. Vše si tedy v klidu zjistěte a rozplánujte.

3 Komentářů: 3

  1. Dobrý den,

    mám jednu takovou otázku. Budu si měnit trvalé bydliště.Momentálně sem bez práce. 1 měsíc se vyřizuje občanka, co když mě vezmou do nové práce a budeme sepisovat pracovní smlouvu a já ještě nebudu mít novou občanku , protože si vyřizuji změnu trvalého bydliště? vadí to nějak? sice budu mít papír , že měním bydliště ale oni budou potřebovat mojí občanku ne? Děkuji za odpověď

  2. Nevadí, budete mít místo občanky dočasný papírek, který můžete používat než občanku dostanete.

  3. Dobrý den, prosím o info, jaké si mám nachystat dokumenty na změnu trvalého bydliště? Byt mám v osobním vlastnictí, na hypotéku. Děkuji.

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn. Vyžadované pole jsou označené *

*

Scroll To Top